Інтерв'ю з Заступником голови Центру громадської адвокатури Тетяною Яцків
26/12/2008 - 18:26
Коротко про діяльність організації
Центр громадської адвокатури – незалежна неурядова неприбуткова організація, яка об’єднує науковців, практиків та студентів правничої професії у впровадженні правових та інформаційних ініціатив у різних сферах захисту прав людини, розвитку місцевого самоврядування та інших демократичних інститутів, здійснення аналітичних досліджень, громадських моніторингів, лобіювання суспільно значимих рішень та актів, виховання нового громадсько-активного покоління правників. Коротко про діяльність організації Центр громадської адвокатури – незалежна неурядова неприбуткова організація, яка об’єднує науковців, практиків та студентів правничої професії у впровадженні правових та інформаційних ініціатив у різних сферах захисту прав людини, розвитку місцевого самоврядування та інших демократичних інститутів, здійснення аналітичних досліджень, громадських моніторингів, лобіювання суспільно значимих рішень та актів, виховання нового громадсько-активного покоління правників. Яцків Тетяна Геннадіївна – юрист, заступник голови Центру громадської адвокатури з планування програм та зв’язків із медіа, керівник програми правової підтримки організацій громадського сектору, експерт багатьох проектів інших громадських організацій. Автор та співавтор навчально-правових, інформаційно-правових, аналітичних видань: «Юридичні аспекти створення та діяльності професійних спілок журналістів», «Юридичні механізми захисту трудових прав журналістів», «Відповідність національного законодавства про організації громадського сектору міжнародним стандартам», «Державна реєстрації громадських, благодійних, релігійних організацій, профспілок в Україні: від А до Я», «Самозахист від корупції», «Моніторинг судової практики з питань конфліктів з органами влади», «Ваші права при прийнятті і звільненні з роботи», «Судовий захист прав громадян», «Права та гарантій статусу безробітного»,, «Легалізація громадських організацій», «Призначення допомоги сім’ям з дітьми» та інших. Запитання: 1.Тетяна, чим займається Ваша організація? Сьогодні у Центрі працює декілька напрямків діяльності. Перш за все слід згадати про громадську юридичну приймальню. Офіс приймальні знаходиться у Львівській області. У рамках приймальні діють напрямки консультування:
Також окрім правових консультацій, у приймальні юристи працюють над формуванням резонансної судової практики, яка орієнтована на захист прав людини та застосування різних правових колізій на користь громадянина. Працюють також юристи і в аналітичних, дослідницьких проектах, організацією обміном досвіду із представниками громадського сектору інших країн, моніторингових програмах та інформаційно-правових просвітницьких заходах. 2. Наскільки діяльність Вашої організації допомагає розвивати громадянське суспільство? Можу розповісти про програму правової підтримки організацій громадського сектору, керівником якої є я. Думаю, що вона впливає на розвиток громадянського суспільства безпосередньо. Розцінки у юридичних фірмах та юристів за реєстрацію громадської чи благодійної організації є втричі вищі, ніж за реєстрацію підприємства. Звичайно, що «посприяла» цьому складна та подвійна процедура реєстрації організацій і для реєстрації ГО юристові потрібно вдвічі більше прочитати та розробити документів, є багато суперечностей. Тому наші працівники, які уже неодноразово допомагали організаціям у реєстрації, склали посібник із роз’ясненнями, документами та надають консультації, щоб організації уже на першому кроці не стикались із різними неприємними моментами, браком інформації та максимально швидше пройшли процедуру та розпочали роботу. Багато виникає питань із іншими правовими проблемами: як захистити інтелектуальну власність організації, як правильно налагодити документообіг, як подавати запити та отримувати інформацію від органів влади, як укласти договори, правильно подати звітність. 3. По яких напрямках можна з Вами співпрацювати? Що стосується сьогоднішніх напрямків роботи Центру громадської адвокатури, це зокрема, це такі як:
4. Останнім часом громадська позиція та громадська свідомість підвищилась у населення? В чому це проявляється? Громадська позиція та активність організацій, населення, їхніх представників також залежить від багатьох зовнішніх умов, ситуації в країні тощо. Вони також прив’язані до цих чинників. Адже вони також люди, які поруч із громадською активністю працюють на роботах, з яких можуть скоротити їх, їхніх членів сім’ї, вони також кожного дня користуються громадським транспортом, ціни на послуги якого зростають невпинно, отримують неналежні послуги від комунальних підприємств у містах, здійснюють «вибір без реального вибору» обранців до ВРУ, місцевих рад за партійними списками та інше. Але невдоволення цими всіма питаннями може виникнути тоді, коли більшість населення відносить себе до середнього класу. Коли вони уже мають елементарні ресурси для свого життя, добробуту та своєї сім’ї, і вважають, що слід подумати про самореалізацію або ж вони невдоволені рівнем певних послуг, у тому числі і роботою органів влади. Доки ж українці поділяються на «дуже бідних» та «дуже багатих», останні завжди шукатимуть способів ще збагатитись та утримати владу, а інші – не зможуть вирватись із буденних клопотів, постійного пошуку ресурсів, яких не вистачає, побоювання за свою роботу. І три важливі цінності «життя, свобода та власність» стають святим для людей, які вважають себе середнім класом. Якщо говорити про напрямок правозахисної роботи, який здійснює Центр, ми переконані, що захист свого права – це справа не Центру, а громадянина, права якого порушено. Юристи та представники НГО тільки допомагають безкоштовними професійними порадами, складенням документів, підтримкою, але відновлення порушеного права потрібно не Центру чи юристам, а самому громадянину. Також його захист має превентивне значення – тоді чиновник та орган влади вчиться поважати права людини і розуміти, що він працює для громади, кожен член якої має право як платник податку вимагати виконання чиновником та органом влади своїх обов’язків на службі. Тому захист свого права, прав членів своєї сім’ї, профспілками прав працівників, порушення питання про неякісну роботу ЖЕКу – це не громадська діяльність чи громадська свідомість. Це поведінка та природна реакція людини, яка поважає себе, свої права та хоче жити у державі, де закони працюють і вони є для добробуту людини.
Український народ ще не відійшов від радянського пресування, а як тільки розпочинає щось думати та активізуватись, ставити питання про зміну, наприклад, партійної системи на систему обрання депутатів із належною відповідальністю, тут дають нову «тематику» для роздумів – зріст та падіння доллара, як страшно виглядає криза тощо. І не говориться про те, що українська гривня за рівнем девальвації на наступному місці після країни, яка оголосила себе банкрутом. Інколи справжній громадський рух та його активність проявляються у періоди негараздів та складних ситуацій в державах. Те, що в інших державах населення не допустило б ніколи, в Україні є звичною ситуацією. Наприклад, позбавлення права власності на свої кошти, які вкладені у банки. В країнах, де є середній клас, а не тільки бідний та дуже багатий, достатньо для населення через медіа подати інформацію про чергову кризу чи несприятливі ситуації в державі, моментально свідомість та дії людини звертаються на захист себе та свого добробуту. Це як у піраміді потреб – спочатку думають за фізичні потреби, потім за суспільство та державу. А наш народ дуже терплячий, його цього навчали із давніх-давен, згадати тільки історію України, яку називають «нескореною». І «нескорений» народ терпить: не ставлячи питань владі, чому зарплата 1000 гривень у працівника на підприємстві, власник зароблять на тому ж працівнику, який і купує цей товар, і той отримує 300 % прибутку. Не ставляться також питання про те, що ця влада безсила щось зробити. І народ далі ті, у руках яких ресурси та більшість потужностей, правова система та правоохоронні органи, просять далі «потерпіти» народ, бо настала так звана криза. Наприклад, всупереч законами України щодо третього найважливішого права людини (права власності) Нацбанк заборонив банкам віддавати кошти людей, які їх внесли на депозит, кошти, які є їхньою власністю. Зараз стоїть взагалі абсурдне питання про можливість забирання власності у заставі без судового рішення. А в США, наприклад, нормальним вважається стріляти у того, хто незаконно посягає на дім людини та її власність. 6. Чи збільшилась кількість об'єднань громадян останнім часом? Яких саме: ВГО, міських ГО, районних ГО та благодійних фондів? Чи ведете Ви таку статистику? Така статистика подається Міністерством юстиції України. Проте ця статистика стосується тільки благодійних організацій та громадських організацій, які легалізуються Міністерством юстиції та органами юстиції на місцях. Публікація про статистику 2007 р. http://www.minjust.gov.ua/0/13796 Так за повідомленнями органів юстиції, у 2007 році легалізували близько 2,5 тис. місцевих об’єднань громадян (відповідно у 2006 – близько 2,2 тис.), зареєстрували близько 700 місцевих благодійних організацій (2006 – близько 650), близько 2,3 тис. (відповідно у 2006 – близько 7,2 тис.) Окрім того, громадські організації відповідно до Закону України «Про об’єднання громадян» можуть в залежності від статусу легалізуватись органами місцевого самоврядування. Такої статистики, на жаль, немає. Уже давно мова іде про відкритий реєстр організацій громадського сектору загалом. Проте на сьогодні втілення ця ідея знайшла лише у положеннях законопроекту «Про громадські організації», який зареєстрований у ВРУ 14.11.2008 р. 7. З якими основними проблемами стикаються громадяни під час створення організації? Чи можна якось поліпшити процес реєстрації організації тощо? Перш за все це стосується чіткості та зрозумілості процедури, зразків та порядку складення документів на реєстрацію. Будь-які роз’яснення щодо цього органи легалізації неохоче дають, кажучи «читайте законодавство», там усе є. Проте законодавство про легалізацію організацій є досить складним, і не завжди навіть практикуючі юристи беруться за реєстрацію організації, якщо вони до цього часу не мали з цим справу. Також на відміну від підприємницьких структур, організації проходять реєстрацію спочатку у спеціалізованому органі. Це стосується усіх видів ОГС, як і громадських організацій, так і благодійних, релігійних, профспілок. Мін’юст та Держкомпідприємництво погодили спільний порядок «передання відомостей», але це стосується тільки благодійних організацій, профспілок та громадських організацій, що легалізуються органами юстиції. Ця сама ж причина – «вичитування статутів» - стала підставою розгляду в Європейському Суді з прав людини. У справі Корецький проти України Суд визнав порушення статті 11 Євроконвенції, оскільки протягом тривалого часу і багатьох подань, виправлень статуту органи легалізації відмовлялись реєструвати організацію. Також Суд по суті визнав порушення прав організацій через те, що територіальні статуси організацій обмежують діяльність організації (організація із міським статусом прописала у статуті, що вона може мати представництва в інших областях України, що стало одним із предметів суперечки). Ці проблеми треба вирішувати комплексно. Щодо підприємницьких структур – їх уже вирішено. Їх реєстрація проводиться за біль-менш європейськими стандартами (за умови роботи у всіх містах єдиного вікна). Але принаймні процедура не є подвійною та вони і їх статутні документи не піддаються такому прискіпливому дослідженню, як організацій громадського сектору у спеціалізованих відділах органів влади. Окремі «потуги» робляться, але дуже кволо і несистемно. Наприклад, натомість віддати повноваження і легалізації і реєстрації громадських організацій від органів юстиції до державних реєстраторів, проект Закону «Про громадські організації» передбачає перенесення функції державних реєстраторів тільки для організацій до працівників органів юстиції. 8. Які об'єднання є найпопулярніші серед громадян на Вашу думку: громадсько-політичні, спеціалізовані організації (наприклад клуб юристів, клуб підприємців тощо) і т.д.? На сьогодні помітною стала спеціалізація діяльності організацій громадського сектору за видами статутної діяльності: правозахисні, моніторингові, соціальні, благодійні, а також за особливостями членів: юристів, творчих працівників, молодіжні, дитячі, підприємців, жителів певних районів тощо. Це означає, що організації уже знають, що вони ставлять зі ціль та чого вони хочуть. 9. Чи існуть організації, котрі відстоюють інтереси середнього класу, малого та середнього бізнесу? Мабуть, таких, які б широко охоплювати захист інтересів громадян середнього класу, в Україні дуже мало. Та й середнього класу, який вважається класичним у інших країнах, в Україні належним чином не сформувалось. В Україні переважають дві категорії – «дуже бідні» та «дуже багаті». 10. Як саме громадськість може впливати на владу? Можете навести приклади? Громадськість має можливість впливати на владу. Хоч і є багато дискусій довкола того, чи передбачені правові механізми впливу, чи ще буде довкола того, які слід передбачити, але все залежить від її бажання. Правові механізми хоч деякі, та існують: і права громадських організацій, і права громадян на звернення, оскарження дій, бездіяльності та рішень органів влади, механізми громадської експертизи, відповідальності посадових осіб та органів влади. До цього слід додати арсенал громадських заходів, медіа-кампаній, моніторингів, аналізів, інформаційно-просвітницьких акцій, що застосовують НГО. Якщо говорити про загальнонаціональний рівень, то громадськість може брати навіть у законопроектній роботі: прикладів, на жаль, не багато, але якщо ми почали говорити про питання доступу до інформації про діяльність органів влади, то саме ключовими учасниками та ініціаторами розробки законопроекту «Про доступ до публічної інформації» стали представники громадських організацій. Якщо організації чи громадяни вважають, що одного хорошого дня щось раптово зміниться у свідомості органів влади та чиновників, держави на користь дотримання прав людини та добробуту, вони дуже помиляються. Бо запити на певні зміни чи дії формує саме громадськість. 11. За який рахунок живуть створенні об'єднання? Членські внески, державне фінансування чи донорські вливання (гранти тощо)? Організації громадського сектору в Україні намагаються застосовувати різні джерела коштів для статутної діяльності. Все залежить від виду діяльності та виду організації. Слід також вказати, що спонсорські кошти із походженням із України на сьогодні не стимулюються та не підтримуються сприянням з боку держави. Тому, наприклад, українські підприємці дають кошти на свята для дітей, акції для молоді з ціллю реклами марки серед споживача, громадяни підтримують тільки добре сплановані одноразові акції («Лікарня майбутнього», «Від серця до серця» тощо). Україна до цього ще не готова. До організацій влада та й депутати ставляться як до чогось непотрібного. До прикладу, у Верховній Раді України внесено проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо благодійної діяльності» (проект № 1293 від 27.12.2007 року). Проектом пропонувалось встановити пільги в оподаткуванні підприємств, які засновані благодійними організаціями на рівні 25 % максимальної суми добровільних перерахувань. Також додати до об’єктів, які звільняються від оподаткування, також послуги, які надаються організації безкоштовно чи на пільгових умовах, передбачені пільги під час реєстрації. Комітетом з питань податкової та митної політики 15 квітня 2008 року відхилено законопроект. У проекті Постанови Верховної Ради України про відхилення законопроекту, яка підготовлена Комітетом, вказуються парадоксальні висновки Комітету, до яких за стільки часу прийшли члени Комітету: «…заохочення платників податків здійснювати благодійні внески до всіх неприбуткових організацій, що визначені у пункті 7.11 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств”, у значно підвищеному розмірі фактично означає стимулювання благодійної діяльності за рахунок бюджету». Вони хочуть, щоб третій сектор існував, благодійники і благодійні організації, громадські організації допомагали вирішувати проблеми, які існують у суспільстві замість держави, надавали соціальні та інші послуги, проте не за рахунок держави і коштів бюджету. Краще щоб надалі вони здійснювали це за рахунок іноземних донорів, власних ресурсів, ресурсів національного бізнесу, а д це не потрібно, вона не хоче нічого давати взамін і сприяти цьому. 12. Тетяна, якщо взяти активних громадян, то яке кількісне співвідношення молоді в цих об'єднаннях? Про таку статистику в загальному важко сказати. Можу сказати на прикладі нашої організації: основне організаційне ядро складають юристи від 22 до 30 років, ті, що вже старші, не можуть брати участь у всіх видах діяльності організації, вони переважно залучаються чи до ведення резонансних справ (юристи-практики) чи до певних досліджень (науковці та викладачі). Практикуються і студенти-правники, проте багато себе просто апробують у цій діяльності, і не залишаються, шукаючи більших заробітків. 13. Всі ми знаємо, що існує кадровий голод в політичних силах та у владі, а громадські організації можуть стати такими собі "кузницами кадров". Чи користуються різні політичні сили такою можливістю? У цьому скликанні Верховної Ради представників громадських організацій є біля десятка, це із чисельності 450 народних депутатів. А запроваджена система обрання за партійними списками усунула взагалі можливості для представників громадських організацій та молоді пройти у владу. Чимало людей через цю систему опинились «на лаві запасних»: у попередніх каденціях вони проводили власні кампанії та були обрані, після запровадження ж партійної системи, їм було слід «примкнути» до якоїсь партії, а там їх ставили на наперед прогнозовані непрохідні місця. 14. При розвитку громадянської організації, при поширенню ідей серед громадян, якими основними методами "просування" користуються громадські організації? Та які методи є найбільш ефективними? Ефективність їх залежить від того, якого виду є організація та які її статутні цілі та завдання. Якщо це, наприклад, організація соціального спрямування чи благодійна організація, то її методи поширення ідеї серед громадян є дуже м’якими та позитивними. Найбільш дієвим методом просування ідей та пошуку підтримки серед населення організації є, безперечно, засоби масової інформації. Проте медіа «працює» на своїх читачів, і якщо це цікаво, то вони використають матеріали організацій. Для того, щоб це було не пустослів’я та цікаво, слід добре працювати над приводами поширення інформації та механізмами, способами поширення інформації. На жаль, мало ГО мають власні медіа. Велику роль у поширенні інформації відіграють громадські портали, є декілька загальноукраїнських, а також місцевих, де всі релізи заходів та дій організацій друкуються. Ці портали добре облікуються у пошукових системах, тому навіть медіа, коли розшукують інформацію по певній тематиці, користуються цими ресурсами. До цього слід додати ще роботу із людьми безпосередньо, зокрема це проведення зустрічей із громадою, громадські обговорення, семінари, тренінги. 15. Тетяна, чого можна чекати в громадсько-суспільному житті України в найближчий час? Як може вплинути криза на громадянську позицію та активність громадян? Безперечно, що звільнення працівників, зменшення заробітних плат, підвищення вартості пального, комунальних платежів, цін на продукти вплине на громадську позицію та активність громадян, бо у першу чергу вони думатимуть про добробут свій та своєї сім’ї. Проте ці «побутові» питання напряму залежать від громадської позиції населення та волі не пристосуватись до погіршення ситуації, а змінити її. Очевидно, вони були тільки «технічними». Дякуюємо за інтерв'ю. |
Інтерв'ю
23/02/2009
Новини
02/04/2009 - 23:17
02/04/2009 - 02:07
27/03/2009 - 19:12
|